/

Kremlin critic vows to find killers of TV crew in Central African Republic reporting on Russian mercenaries

Reuters

Russian tycoon Mikhail Khodorkovsky said he would try to find those responsible for the murder of three journalists working for his online news organization in Central African Republic who he said had been reporting on Russian mercenaries.

Orhan Dzhemal, Alexander Rastorguyev and Kirill Radchenko were working for TsUR, which is financed by Kremlin critic Khodorkovsky, when they were ambushed on Monday.

“I will make efforts to identify those responsible,” Khodorkovsky, who now lives outside Russia, wrote on social media, giving no further details on what he intended to do.

A United Nations peacekeeping mission in Central African Republic is helping national authorities investigate the case, U.N. spokesman Farhan Haq told reporters in New York. He said U.N. peacekeepers had found the bodies and an abandoned vehicle.

“The bodies were transferred to a U.N. hospital in Sibut and were then transferred to a local hospital in Bangui by national authorities. The circumstances of the incident have not yet been established,” said Haq, adding that U.N. police travelled to Sibut on Wednesday.

Central African Republic has been ravaged by violence since a 2013 rebellion overthrew then-President Francois Bozize.

But the zone where the men were ambushed is patrolled by armed forces in collaboration with a U.N. mission and has not been the site of serious recent incidents, the mission said.

Maj. Seraphin Embondza, a military spokesman for the U.N. mission, told a news conference in Bangui: “I don’t recall ever hearing anything about an incident of this nature on the road in question.”

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova, however, wrote on Facebook it was her understanding from local authorities the three reporters had “ignored warnings that they were leaving the zone controlled by local law enforcement.

TSuR’s deputy chief editor, Anastasiya Gorshkova, was quoted by Russia’s TV Rain as saying the group arrived in Bangui on Saturday on an assignment to report on Wagner Group, a Russian group of private military contractors.

Local and international media have reported Wagner has operated in Central African Republic since Russia this year delivered light arms to its security forces and said it deployed 175 military and civilian instructors to train them.

Reuters has been unable to verify those reports.

Wagner is a secretive organization that, people with ties to the group have told Reuters, carried out clandestine combat missions on the Kremlin’s behalf in eastern Ukraine and Syria.

Russian authorities deny the group’s contractors are carrying out their orders. Reuters has been unable to contact the group.

Reporters Without Borders (RSF), a journalism advocacy group, said given the volatility of the country, it was plausible that the journalists had been victims of a financially motivated attack — although other motives were possible.

“We know there is a strong Russian presence in Central Africa and to what extent this investigation on Russian mercenaries, an investigation which was being led by these three Russian journalists, could have been causing problems, it’s a question which can be asked,” said Arnaud Froger, an RSF member in charge of Africa.

“At this time, no lead should be ignored including that of a targeted hit,” Froger said.

Gorshkova was quoted as saying the reporters traveled on Sunday to a site where Wagner was thought to be based, but were turned away because they lacked Defense Ministry accreditation.

They were due on Monday to drive one and a half days along a poor road dotted with checkpoints to meet their fixer who was based in Bambari 400 km (250 miles) away, she was quoted as saying.

The group had $8,500 in cash with them and expensive equipment including two video cameras, she was quoted as saying.