• Reuters

  • SHARE

One of Britain’s most storied newspapers has been accused of censoring itself for commercial gain, raising awkward questions about a centuries-old press culture that has prided itself on its no-holds-barred approach to telling the truth.

The 160-year-old Daily Telegraph strongly denied accusations made in a resignation letter by one of its best-known writers, who said the paper had soft-pedaled coverage of a banking scandal to curry favor with an advertiser.

Britain’s press, known collectively as “Fleet Street” in reference to the London lane where newspapers were based for generations, is proud of its independence — able to make or break a political reputation with a merciless approach.

In his letter, Peter Oborne, known for caustic attacks on politicians as the Telegraphs’s chief political commentator, said the paper had curbed coverage of reports that the Swiss arm of Europe’s biggest bank HSBC had helped clients avoid taxes. The Telegraph, he wrote, wanted to keep the bank’s advertising.

“(It) amounts to a form of fraud on its readers,” he wrote. “If major newspapers allow corporations to influence their content for fear of losing advertising revenue, democracy itself is in peril.”

The Telegraph came out fighting, denying it had pulled punches in covering HSBC and saying it had “no apologies” for journalism guided by a pro-business editorial line.

“We are proud to be the champion of British business and enterprise,” it wrote in an editorial. “In an age of cheap populism and corrosive cynicism about wealth-creating businesses, we have defended British industries including the financial services industry that accounts for almost a tenth of the UK economy, sustains two million jobs and provides around one in every eight pounds the Exchequer raises in tax.”

It also lashed out at rival news sources that had criticized it: “None is the paragon of moral or journalistic virtue that their criticisms this week might suggest,” it said. “All have their own self-serving agendas, both political and commercial.”

Both the accusation and the Telegraph’s rebuttal are likely to sting for a newspaper industry that is struggling to adapt as readership declines and advertisers move online.

Fleet Street’s reputation was sorely damaged in 2011 when Rupert Murdoch shut down the News of the World, a Sunday tabloid, after its reporters illegally eavesdropped on voice mails of countless celebrities and a murdered schoolgirl.

Lengthy public hearings were held into journalists’ ethics, revealing uncomfortably close ties between press bosses and those who run the country.

Conservative Prime Minister David Cameron was forced to apologize for hiring as his spokesman a former News of the World editor who was later jailed. Former Labour Prime Minister Tony Blair acknowledged that he had given advice to another former News of the World editor on how to deal with the scandal.

The right-leaning Daily Telegraph, nicknamed the “Torygraph” for its long-standing support for the Conservative — or Tory — Party, is chided by its critics for appealing to the middle classes and the middle-aged. But it is the biggest-selling of Britain’s broadsheets, the serious-minded national newspapers that distinguish themselves from the popular tabloids, which traditionally are printed on paper half the size. It gained stature in 2009 for an expose of lawmakers’ expense claims that resulted in resignations and prosecutions on all sides in parliament at Westminster.

However the paper, like its rivals, has cut staffing levels in recent years as it adapted to the tightened financial times.

In Oborne’s resignation letter, he lamented what he described as a loss of standards, saying stories were chosen for the number of online visits they brought rather than for their news value. The paper had recently run a story about a woman with three breasts, he complained.

“Telegraph readers are a pretty loyal bunch, but in terms of the paper’s status I think it will cause enormous, long-lasting damage,” Steven Barnett, communications professor at the University of Westminster, said of Oborne’s letter. “It harms its ability to say, ‘We stand for truth and accuracy.'”

In a time of both misinformation and too much information, quality journalism is more crucial than ever.
By subscribing, you can help us get the story right.

SUBSCRIBE NOW