/

Asahi rejected columnist’s take on sex slave retraction

Kyodo

Journalist Akira Ikegami said Wednesday the Asahi Shimbun has rejected his column about the major newspaper’s recent extensive review of its own past “comfort women” reports, and he has therefore asked the publisher to terminate his serialized commentaries.

In a manuscript for his monthly column about newspaper reports scheduled for publication intended for August, Ikegami said he touched on the Asahi’s review, which was published in its Aug. 5 and 6 editions.

In the review, the paper retracted some of its past articles, acknowledging as false a man’s statements about having forcibly and violently taken Korean females under orders of the Imperial Japanese Army during the war.

“I had always been able to write freely, but I was told that they cannot run it this time around,” Ikegami said. “I thought that would undermine the relationship of trust and offered to call off (the column).”

The Asahi’s public relations office said, “It is not that an official decision has been made about terminating the column series, and we are planning to continue sincere discussions with Mr. Ikegami.”

The Asahi has also rejected running advertisements by two major weekly magazines for their editions that were scheduled for sale beginning Thursday, according to the magazines’ publishers, Bungeishunju Ltd. and Shinchosha Publishing Co.

Both weeklies carried articles that criticized the Asahi’s reporting of issues related to comfort women.

Ikegami, a sought-after freelance journalist on television and print media, had commented on the Asahi and other newspapers’ reports by focusing on specific themes in his monthly column, “Ikegami Akira no Shimbun Nanameyomi,” in the Asahi, with the last critique carried Aug. 1 about media reports on quasi-legal drugs.

In the June article, the former reporter with NHK criticized the Asahi for not taking up local assemblymen’s heckling against a female legislator sooner in its widely read serialized column “Tensei Jingo,” saying that “its slow reaction is regrettable.”

In its Aug. 5 edition, the Asahi noted in a front-page opinion piece — titled “To squarely face the essence of the comfort women issue” — about “baseless criticism on the Internet and elsewhere that the comfort women issue is a fabrication of the Asahi Shimbun.”

The newspaper said that its extended review is intended to hold itself responsible to its readers and also to start new discussions for the future of the paper.

“We cannot write off the fact that there were women who were forced to provide sex to soldiers of the Japanese military and other people during the war,” it said.

  • wada

    Is its mistake not accepting although Asahi Shimbun criticizes others’ mistake severely?
    The comfort-women verification report of subject is here these days.

    *1: Details of Exchanges Between Japan and the Republic of Korea (ROK) Regarding the Comfort Women Issue
    *2: 慰安婦問題を巡る日韓間のやりとりの経緯~河野談話作成からアジア女性基金まで~(日本語)
    *3: 朝日「慰安婦」報道特集
    *4: 検証朝日「慰安婦」報道 (1) 虚構の「強制連行」拡散
    *5: 検証朝日「慰安婦」報道 (2) 記事と証言に食い違い
    *6: 検証朝日「慰安婦」報道 (3)「軍関与」首相の訪韓を意識
    *7: 検証朝日「慰安婦」報道 (4) 韓国メディアと「共鳴」
    *8: SPECIAL REVIEW of The Asahi Shimbun’s “Comfort Women” Reporting / The paper slow to correct its errors
    *9: 【歴史戦 第5部 「朝日検証」の波紋(上)1】朝日新聞 22年前から女子挺身隊と慰安婦の混同に気付く ソウル発記事で疑義*10:【歴史戦 第5部 「朝日検証」の波紋(上)2】社内からの指摘を放置
    *11:【歴史戦 第5部 「朝日検証」の波紋(上)3】信じたくない「吉田の嘘」
    *12:【歴史戦 第5部 「朝日検証」の波紋(中)1】「歴史教育議連」を狙い撃ち 「常識発言」撤回に追い込む
    *13:【歴史戦 第5部 「朝日検証」の波紋(中)2】慰安婦強制への疑問も批判対象
    *14:【歴史戦 第5部 「朝日検証」の波紋(下)1】慰安婦問題「オールコリア態勢」 クマラスワミ氏取材を韓国外務省サポート
    *15:【歴史戦 第5部 「朝日検証」の波紋(下)2】韓国紙が「朝日助ける方法あるはず」とまで擁護するのはなぜか
    *16:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国】サンフランシスコ市に新たな慰安婦像計画 中国系が準備委設置
    *17:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国(1)前半】サンフランシスコに反日拠点の衝撃、中華街舞台に記念館9月オープン
    *18:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国(1)後半】朝日訂正も無視、首都で「強制連行」宣伝 中韓連携で同時多発的設置の恐れ
    *19:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国(2)】朝日報道後に米国でも火が付いた慰安婦問題
    *20:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国(3)前半】被告は「河野洋平」 司法にも持ち込まれた強制連行 談話を巧妙利用
    *21:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国(3)後半】慰安婦訴訟、米司法・行政は「決着済み」 次の標的は議会
    *22:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国(4)上】米下院での慰安婦決議、先兵ホンダ氏支えた反日団体
    *23:【歴史戦 第6部 「主戦場」米国(4)下】「20世紀最大の人身売買」と断罪した米下院慰安婦決議、世紀の冤罪に
    *24: How Asahi Shimbun assessed its coverage of ‘comfort women’ issue
    *25: Editorial: Asahi Shimbun should explain coverage of ‘comfort women’ issue
    *26: 朝日の慰安婦検証記事への疑問 日本文化大学学長・大森義夫