Asahi Shimbun penalized for evading taxes

Kyodo News

Tax authorities have told Asahi Shimbun Co. it failed to declare about ¥518 million in income, including ¥397 million in concealed income, for five years to March 2008, company officials said Monday.

The heads of the editorial departments of the major newspaper company’s Tokyo, Osaka, Nagoya and Kitakyushu headquarters will have their pay cut, while a former chief of the paper’s bureau in Kyoto will be suspended from work, the Asahi Shimbun said.

The former Kyoto bureau chief allegedly filed some ¥18 million in fake expenditures for nonexistent business trips and other fictitious activities.

The Asahi Shimbun said it filed a corrected tax declaration with the Tokyo Regional Taxation Bureau on Monday.

The tax bureau is expected to slap the company with about ¥139 million in back taxes, including ¥28 million in penalty taxes.

The concealed ¥397 million stemmed from news gathering and other editorial-related activities, according to the company.